Om je (vooral niet) te bescheuren

Hoe dan wél het inscheuren tijdens je bevalling voorkomen?

Ben je, net zoals wij allemaal eigenlijk, toch wel bang om straks met een wolk van een baby op je arm en een draag van een litteken daar beneden te eindigen ? Dan zijn er gelukkig altijd nog wat acties die je zelf al op touw kunt zetten. 

De simpelste, en gouden, regel is: zorg dat je fit aan je bevalling begint. Blijf in beweging en soepel tijdens je zwangerschap (met…eh..zwangerschapsyoga bijvoorbeeld? ). Maar ook tijdens je bevalling. Bewegen tijdens je bevalling zorgt dat je baby zoveel mogelijk de beste weg kan kiezen om geboren te worden. Een goede conditie zorgt over het algemeen voor een sneller herstel na je bevalling.

Relax! En dan niet alleen tussen je oren of waar ik je help met een fijne massage, maar ook tussen je anus en vagina. Perineum massage zorgt ervoor dat het stukje van je lijf waar het meeste spanning op komt te staan tijdens de bevalling beter doorbloed en dus soepeler wordt. In de les leg ik je graag uit hoe je dit het beste kunt doen. En misschien blog ik er nog wel een keertje over.

De Epi-no. De een zweert erbij, de ander wilt het ding nooit meer zien. Letterlijk afgekort van ‘episotomie nee’. Met deze geboortetrainer rek je in de weken voor je bevalling langzaam de opening van je vagina en je bekkenbodemgebied op.
Of de perineummassage en/of de Epino werkelijk de gevreesde knip of ruptuur voorkomen, blijft lastig bewijzen natuurlijk. Je bevalt nooit twee keer in eenzelfde situatie van hetzelfde kindje. Maar waar beide methoden in ieder geval wél bij helpen, is het meer (weer) vertrouwd raken van jezelf met het bewuster worden van je bekkengebied. Wat je zal sterken in je zelfvertrouwen.

Warm water trouwens, bijvoorbeeld warme kompressen tegen je perineum, helpt ook ter ontspanning en doorbloeding. Constant warm water is natuurlijk nog prettiger, vandaar ook de positieve ervaringen met watergeboortes.

Ook de houding waarin je baart speelt een rol. De kathouding bijvoorbeeld (je weet wel, lekker dierlijk op handen en knieën) staat bekend als dé baringshouding om uitscheuren te voorkomen. Gebruik van een baarkruk schijnt niet zo goed te zijn voor de druk op je perineum. Maar daarvoor is er tegenwoordig een oplossing in de vorm van de nieuwe baarstoel.

Tot slot

Volg tijdens de geboorte vooral de aanwijzingen van je eigen lichaam. Zo wordt je kindje op de beste manier, in het beste tempo geboren. Zonder forceren.
Uiteindelijk is het beste wat je voor jezelf kunt doen is vertrouwen  en loslaten. Loslaten, ook de angst voor jouw mooie vagina dus! Dat bevalt en herstelt het fijnst. Dat garandeer ik je wél!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.