Kriebel, kriebel … Rusteloos van die benen

Tips bij RLS – Restless Legs Syndrome tijdens je zwangerschap

Eén op de vier vrouwen krijgt er last van tijdens de zwangerschap: Een onbedwingbare drang om je benen te bewegen. Ze lijken, vooral ’s avonds een eigen leven te leden.

Jij, maar ook je partner, worden er gek van!

Medicatie tegen de zogenaamde Restless Legs mag je niet innemen, maar hoe dan deze vervelende kwaal tegen te gaan?

Oorzaak

Hoe zwangeren aan rusteloze benen (en soms armen) komen, is niet helemaal duidelijk. Gedacht wordt aan ijzergebrek, een laag gehalte aan foliumzuur, maar ook slaaptekort en zenuwbeklemmingen in het lichaam zouden een rol spelen.

Uiteindelijk komt het erop neer dat het de slechte doorbloeding in de benen is waardoor rusteloze benen opspelen.

Slaaphygiëne

Een vies woord met een goede bedoeling. Rusteloze benen worden erger bij een slechte nachtrust, en van rusteloze benen ga je slechter slapen. Een gemeen vicieus cirkeltje dus.
Probeer dat te voorkomen of doorbreken met een goed slaapritme, in een fijne slaapomgeving.

Geen telefoon of tablet voor je gaat slapen, en leg die krengen dan ook niet op je nachtkastje of op je kussen. Loop er dan maar naartoe als je benen opspelen, kun je het nuttige met het onaangename samenbrengen.
Kijk niet te lang tv voordat je gaat slapen, de beelden zullen anders een spelletje met je onderbewustzijn gaan spelen. Geen caffeïne (duh), maar ook geen cacao, thee of drugs 😉

Beweging

Kenmerkend voor rusteloze benen (RBS) is dat de symptomen afnemen bij beweging. Klinkt ook wel logisch, als de slechte doorbloeding voor je klachten zorgt.
Je hoeft je niet direct in te schrijven voor de marathon, maar zorg voor voldoende matige beweging gedurende de dag.

Rekken en strekken

Als je zit, wiebel dan wat met je tenen. Strek je benen voor je uit of draai rondjes met je tenen. Zorg dat je je hele been zo in beweging krijgt. Natuurlijk werkt dit ook prima als je staat. Stretch jezelf niet in de kramp, onthoud dat je ook daar nu wat gevoeliger voor bent.

Jaja, yoga !

En gooi er wat extra yoga oefeningen tegenaan voordat je je bed in duikt.
De volgende oefeningen kunnen je helpen bij je rusteloze benen:

Fietsen

Als je er overdag niet aan toe bent gekomen, fiets dan in een heel relaxt tempo op je luchtfiets, liggend op je matje of op bed. Een paar minuten is genoeg om je doorbloeding op gang te helpen.

Kathouding

Ooit een les bij mij gevolgd? Dan hoef ik je over de kathouding niets meer wijs te maken. Tegen rusteloze benen helpt het om de pissige kat, of er een piesend hondje van te maken:

Vanuit de basishouding op handen en knieën schop je om en om een been naar achteren. Let hierbij wel op de uitlijning van je bekken, die wil je niet uit je lijf schoppen.

De brughouding

Mooi om meteen even je oefeningen voor je bekken- en lage rugklachten mee te nemen, als je toch bezig bent: de brughouding.

Maak deze houding compleet door daarna de Kindhouding. Om de dag van je af te schudden en langzaam je holletje op te zoeken.

Foto: the yogaden

De luie kaars

Dat klinkt toch niet verkeerd, als voorbereiding op een goede nachtrust?
De luie of gebroken kaars werkt heerlijk ontspannend, helpt de doorbloeding en bevordert de afvoer van afvalstoffen.
Een aansteker is niet nodig, zorg voor een kussentje en een muur:

Je begint zittend op een kussen, met je zij tegen de muur. Ga dan via je zij op je rug liggen en strek je benen uit tegen de muur aan. Je billen worden nu ondersteund door het kussen. Mooi moment om even je aandacht naar binnen, naar je buik, te brengen en zo te ontspannen.
Je benen even omhoog brengen kan natuurlijk ook met hulp van de yogabal.

De luie / gebroken kaars

Foto: Baby Med

Van warm naar koud en terug

Zorg dat je benen warm blijven. Een pyjamabroek in bed, of een warme douche. Een lekker warm bad helpt sowieso ontspannend natuurlijk.

Maar ook koude helpt. Verkoeling gaat de kriebels tegen. Dus wissel de warme met de koude kraan af om de doorbloeding te stimuleren. Óf smeer je benen in met een verkoelende gel of zalf.

Aanpappen

Een goede zwangerschapsmassage helpt als je vocht vast houdt, maar bevordert zeker ook de doorbloeding. Kijk je lief eens lief aan, of bel me even. Ik kom graag langs om je benen tot rust te brengen.

Masseer dan ook meteen even een goedje in wat extra helpt tegen de onrustige pootjes.
Zo heeft De Levensboom een fijne huidolie, maar ook een voetenbadolie om de doorbloeding te bevorderen.  Iets minder eco, maar ook effectief is de GEHWOL Been-Balsem.

…en nathouden

Vaak wordt er naar een ijzertekort gewezen als boosdoener, zorg dus dat je dit in de gaten houdt. Magnesiumtabletten willen dan wel helpen, magnesium werkt spierontspannend.
Ben je niet van de pillen, dan vind je magnesium in onder andere zalm, noten, granen, chiazaad en groene groenten (spinazie, erwten en postelein).
Dat hoef je niet allemaal te slikken, Magnesium is één van de mineralen die prima wordt opgenomen door de huid. Dus je kunt het smeren, sprayen of in het water van je voetenbadje mikken. Daar heeft de Groene Vrouw een mooi aanbod voor.

Daarnaast kan het ook te maken hebben met een slechte afvoer van je afvalstoffen. Drink voldoende water gedurende de dag.
Jaja, ik weet het, je moet al zo vaak naar de wc. Maar juist meer vocht zorgt voor een goede afvoer van de afvalstoffen én helpt tegen het vasthouden van vocht. Dus ook tegen die dikke enkels en voeten aan het einde van de dag.

Ook dit gaat over…

In het laatste trimester van je zwangerschap speelt deze kwaal het heftigst op, maar er is een lichtpuntje. Bij bijna alle zwangere vrouwen verdwijnen de klachten na de bevalling.
Bijna….want een ruggenprik schijnt ervoor te kunnen zorgen dat de RLS juist nog even aanhoudt.

[vcex_spacing size=”30px”][vcex_icon_box style=”one” alignment=”center” icon=”question” icon_color=”#000000″ icon_size=”24px” heading_type=”h3″ url_target=”_self” heading=”Zeg het maar”]Heb jij dé gouden tip tegen rusteloze benen? 

Deel je ervaring, we leren graag van je. [/vcex_icon_box]

Picture courtesy: Shutter Daddy

Een gedachte over “Kriebel, kriebel … Rusteloos van die benen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.