Neerwaarts Kijkende Hond

Yoga als zwangere – meer veilige houdingen dan gedacht

Welke yoga houdingen kan ik niet doen als zwangere? Mag ik nog wel plat liggen? Is een versie nog wel veilig? Een kleine greep uit de vragen die ik regelmatig krijg tijdens de Flow yoga én de zwangerschapsyoga lessen. Goed nieuws: Uit een recentelijke studie,  gepubliceerd in het tijdschrift ‘Obstetrics & Gynecology‘ blijkt dat er meer poses veilig zijn voor vrouwen om te doen tijdens de zwangerschap dan eerder werd gedacht.

 

Yoga tijdens de zwangerschap wordt gelukkig tegenwoordig overal aanbevolen, zowel voor de gezondheid van de moeder en de foetus, maar er zijn een aantal poses die als not-done werden beoordeeld. Er wordt vaak beweerd dat het voor een zwangere yogini niet verstandig is om de neerwaarts kijkende hond of de zogenaamde lijkhouding te doen tegen het einde van de zwangerschap. Om je kindje gezond te houden kon je maar beter niet ondersteboven hangen of plat op je rug gaan liggen in het derde trimester. Deze nieuwe studie laat zien dat sommige poses die voorheen niet werden aanbevolen prima te doen zijn voor zwangere vrouwen om uit te oefenen.

De studie werd gedaan met 25 gezonde zwangere vrouwen, allen in het derde trimester, allen zonder complicaties. Sommige die-hard yoga beoefenaars, sommige hadden weleens op een matje gestaan en er was ook een groep die nog nooit een yoga  houding had aangenomen. Ze deden een serie van 26 houdingen, terwijl ondertussen de vitale functies werden gecontroleerd en ook de hartslag van de foetus werd bijgehouden. 24 uur na de yogales was er nog een follow-up checkup.

Dr. Rachael Polis, een gynaecoloog bij Kosair Children’s Hospital in Louisville, Verenigde Staten, stond aan het hoofd van het onderzoek. Zij geeft aan dat alle 26 poses goed werden ontvangen door alle vrouwen en dat er geen enkel teken was voor of na de les van verminderde beweging bij de babies, van voortijdige weeën of bloedingen.
Heel fijn nieuws dus.

Nog fijner: het blijkt dat de meest omstreden yoga poses voor zwangeren ook goed uit te voeren zijn. Zowel de Downward Facing Dog, de Savasana en ook de Happy Baby Pose zijn prima te doen. Al veel langer bekend: Massadi begeleidt je op een prettige, veilige en fijne manier tijdens je zwangerschap. In al je houdingen!

Belangrijkste blijft: elke vrouw, elk kind, én elke zwangerschap is anders. Blijf vooral tijdens elke houding zélf goed voelen wat er gebeurt in je lichaam en overleg met je arts of verloskundige bij medische indicaties voor deelname.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.